English Today

نمونه سوالات دوره ضمن خدمت احیای تفکر اسلامی (کد دوره:۹۲۵۰۳۰۸۹ )   برای دریافت خلاصه به ادامه مطلب بروید  1- دو حادثه سبب شده است كه اربعين ، اربعين باشد : ؟الف- ورود اولين زائر رسمی به ز

banner
براي اطلاع از آپديت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آیا مطالب وبلاگ به اندازه کافی مفید بودند؟

نمونه سوالات دوره ضمن خدمت احیای تفکر اسلامی (کد دوره:۹۲۵۰۳۰۸۹ )

 

برای دریافت خلاصه به ادامه مطلب بروید

 

1- دو حادثه سبب شده است كه اربعين ، اربعين باشد : ؟الف- ورود اولين زائر رسمی به زيارت باعبدالله عليه السلام يعنی‏ روز ورود جابربن عبدالله انصاری از مدينه به كربلا برای زيارت ، و ديگر اينكه بطور كلی زيارت حسين بن علی عليه السلام در اين روز مأثور است‏ ب- سنت زيارت كردن اباعبدالله از دور و نزديك

2 – فلسفه زیارت امام حسین وارد شده است به چه منظور است؟      همه به منظور پيوند با شهيدان است .

3 - اقبال چگونه مردی است ؟              اروپا رفته و اروپا شناخته ،دنيای اروپا او را به‏ عنوان يك تفكر و دانشمند و صاحبنظر می‏شناسد ، او كسی نيست كه در گوشه‏ هند منزوی شده .به علم جديد هم بسيار علاقه مند است و جوانان مسلمان را تشويق می‏كند كه علوم جديد را بياموزند. تحصيلات عاليه خودش را در اروپا كرده و اروپا را شناخته است و به ارزش علم جديد فوق العاده واقف و معترف است ، در عين حال اولين چيزی كه در گفتار اين مرد جلب توجه‏ می‏كند و آن را در اشعار خودش به صورت منظوم بيان كرده است ، اين است‏ كه آن چيزی كه امروز آن را " تمدن اروپائی " می‏گويند ، يعنی اقبال اروپا رفته و اروپا شناخته ، آينده تمدن اروپا را بسيارشوم و خطرناك می‏داند. مشرق زمينی‏ها و مخصوصا مسلمين را پرهيز می‏دهد كه تحت تأثير تمدن اروپا قرار نگيرند . از جمله در كلمات خودش چنين می‏گويد : " آنها كه چشمشان از تقليد و بردگی كور شده است نمی‏توانند حقايق بی‏پرده را درك كنند ، اين فرهنگ و تمدن نيم مرده اروپائی چگونه می‏تواند كشورهای ايران و عرب را حيات نوين‏ بخشد هنگامی كه خود به لب گور رسيده است " .

4- تاریخ جدید از نظر اقبال؟   " تاريخ جديد ، سرعت عظيمی است كه جهان اسلام با آن سرعت از لحاظ روحی در حال حركت به طرف مغرب زمين است " . می‏گويد : تاريخ جديد اين كشورها اين است كه به سرعت به سوی مغرب‏ زمين حركت می‏كنند بعد برای اينكه ميان علم و تمدن مغرب زمين تفكيك كند می‏گويد : " و در اين حركت هيچ چيز باطل و نادرست نيست ، چه ، فرهنگ‏ اروپائی از جنبه عقلانی آن " يعنی فقط از جنبه علمی و فكری " ، گسترشی‏ از بعضی مراحل فرهنگ اسلامی است " .

5 – از نظر اقبال کدام جنبه های اروپا خطر ندارد ؟ ا جنبه فكری و علمی اروپا - چون علم اروپا دنباله و امتداد علوم اسلامی است فرهنگ اروپا به معنی علماروپا دنباله فرهنگ اسلامی است .

6 – ترس ما از نظر اقبال از اروپا چیست ؟ " ترس ما تنها از اين است كه ظاهر خيره كننده فرهنگ اروپائی از حركت ما جلوگيری كند و از رسيدن به ماهيت واقعی آن فرهنگ عاجز بمانيم‏ .

7 – بزرگترین عیب فرهنگ اروپا از نظر اقبال ؟    فقط با نيروی عقل ، كشتی بشريت‏ را از مهلكه نجات بدهد.

8 – به نظر اقبال چه چیز اروپا  هرگز به صورت عامل زنده ای در حيات آن در نيامده است ؟    مثاليگری اروپا

9 –مثالیگری اروپا ؟     يعنی ايده آليسم اروپا ، كمال مطلوبهائی كه فرهنگ‏ اروپائی به بشر می‏دهد ، مسلكهائی كه به وجود می‏آورد ، ايسم هائی كه به‏ وجود می‏آورد و خيال می‏كند ملحق شدن به اين ايسم ها بشر را می‏تواند نجات‏ بدهد .

10 - نتيجه نهائی تمام ايسم های ضد و نقيض كه در اروپا پيدا شده از نظر اقبال چيست ؟ بهره كشی از درويشان به سود توانگران

11 – از نظر اقبال  من سرگردان  چیست ؟    روح سرگردانی است ) كه‏ در ميان دموكراسی‏های ناسازگار(در اروپا)با يكديگر به جستجوی خود می‏پردازد .

12 -  از نظر اقبال   اروپای امروز بزرگترين مانع در  چیست ؟          راه‏ پيشرفت اخلاق بشريت است .

13- نكته دومی كه اقبال  روی آن بسيار اصرار دارد چیست‏؟ نقصی كه در فرهنگ و تمدن اروپائی امروز وجود دارد ، در فرهنگ و تمدن اصيل اسلامی وجود ندارد

  14 – چرا اقبال اسلام را برای بشر پیشنهاد می دهد؟ الف - پشتوانه اش ايمان مذهبی است  ب -  چون از وحی سرچشمه‏ گرفته است ، می‏تواند تا اعماق روح بشر نفوذ بدهد.

15- چرا اسلام مثلاً حريت ، آزادی ، عدالت يا انسان دوستی ،حقوق بشر را پيشنهاد می‏كند و فرق آن با اروپا در چیست؟                        در روح بشر ضمانت اجرائی دارد.- در ضمانت اجرایی

  16 - بشريت امروز به سه چيز نيازمند است نام ببرید.   1 -  تعبيری روحانی از جهان . جهان تفسيری‏ روحانی و معنوی بشود نه تفسيری مادی.  آیه آن « افحسبتم انما خلقناكم عبثا »( سوره مؤمنون ، آيه 115)ه عدالت برپاست ، نيكی و بدی گم نمی‏شود ،  « لا تأخذه سنة و لا نوم »( سوره بقره ، آيه  255)(جهان آگاه و عاقل، جهان سميع و بصير است )  2 -   آزادی روحانی فرد .( در مقابل مسيحيت آزادی فردی يعنی برای فرد شخصيت قائل شدن‏ است وگرنه استعدادها بروز نمی‏كند .) 3- مقررات اسلامی =  اصولی اساسی و دارای تأثير جهانی كه تكامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجيه كند.  آيا اقبال مثل بسياری از ما ، در همين حد متوقف می‏شود ، يعنی‏ نواقص و معايب تمدن اروپائی را می‏بيند و بعد اسلام را در صورت اساسی و زنده خودش می‏بيند و بعد می‏گويد : مطلب تمام شد ؟ نه يك مطلب كه ، در اين‏ قسمت سوم است اين ، برای اين منظور سوم است ، حتی در اشعار خودش‏ كم و بيش همين منظور سوم را دارد ، البته منظور اول را هم دارد .

17 -  اولين چيزی كه بشر را سرگردان‏ كرده است و به موجب آن هيچ فكر و عقيده ای به صورت ايمان واقعی در بشر به وجود نمی‏آيد ؟ ماترياليسم است ، ماديگری است ، یعنی  تفسير جهان به‏ صورت مادی است.

18 - اقبال‏ رسالت خودش و رسالت هر مسلمان روشنفكر مؤمنی را در چه می‏داند( در هفت خطابه یا اشعارش )؟منظور او چیست ؟  منظور سوم ، مقررات اسلامی است=  اصولی اساسی و دارای تأثير جهانی كه تكامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجيه كند.

19 - اقبال در اشعارش از چه چیز مسلمانان انتقاد می کند؟      تقليد كور كورانه ای كه مسلمانان از تمدن غربی دارند وروح اسلامی در مسلمين مرده است .

20- تعبير لطيف اميرالمؤمنين علی عليه السلام از آينده اسلام و مسلمين‏ چیست ؟     « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا » ( 1 ) . يعنی مردم‏ جامه اسلام را به تن می‏كنند ولی آنچنانكه پوستين را وارونه به تن كنند.

21 -  اسلام بی‏خاصيت و بی‏اثر شبیه چیست ؟ مثل يك درخت پژمرده آفت زده ای می‏شود كه سر پا هست اما پژمرده و افسرده ، برگ هم اگر دارد برگهای پژمرده با حالت زار و نزار است .

22 – این آیه مربوط به چیست ؟  « يا ايهاالذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم »( سوره انفال ، آيه 24  ) ای مردم ! ندای اين پيغمبر را بپذيريد ، اين پيغمبری كه‏ شما را دعوت می‏كند به آن حقيقتی كه شما را زنده می‏كند  .   حيات اسلامی ، حيات تفكر اسلامی (طرز تفکر مسلمانان)

23 - خاصيت حيات چيست ؟ حيات يعنی چه ؟ حيات يعنی حقيقت مجهول الكنهی كه دو خاصيت دارد ، يكی آگاهی و ديگری‏ جنبش

24 - قرآن در این آیه مردم جاهلیت را چه نامیده؟      اينها امواتند -  انك لا تسمع الموتی ( سوره نمل ، آيه 80) ، و ما انت بمسمع من فی القبور »(  سوره فاطر آيه 22 )

  25 – تعبیر از منطق ماشين دودی  چیست ؟ قانون كلی زندگی ما ايرانيان است كه هر كسی و هر چيزی تا وقتی كه ساكن‏ است مورد احترام است تا ساكت است مورد تعظيم و تبجيل است ، اما همينكه به راه افتاد و يك قدم برداشت نه تنها كسی كمكش نمی‏كند ، بلكه‏ سنگ است كه بطرف او پرتاب می‏شود و اين نشانه يك جامعه مرده است.

26 – علائم جامعه زنده ؟                       الف – تحرک      ب- همبستگی ميان افراد         

27 -تعبير رسول اكرم صلی الله عليه وآله وسلم در این سخن در مورد چیست ؟   « مثل المؤمنين فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتكی منه عضو تداعی له ساير الجسد بالسهر و الحمی »  مثل مردم با ايمان ، آنهايی كه زنده به ايمانند ،........ همبستگی ميان افراد        

28 – مصداق سخن بالای پیامبر کدام آیه است ؟ مصداق « يا ايها الذين‏ آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم »( سوره انفال آیه24 )

29 – کدام نشانه از حيات در این سخن پیامبر است؟ « من سمع رجلا ينادی يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم »هر كسی كه بشنود مردی استغاثه می‏كند و مسلمانان را به كمك می‏طلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد ، در منطق من او مسلمان‏ نيست. همبستگی و پيوستگی با برادران مسلمان

30- کتاب تفسیرالمیزان از کیست ؟                                 علامه طباطبایی                       

31 – دو نکته در اربعین  امام حسین (ع)؟            آمدن جابر به زیارت امام حسین (ع) -  زيارت اربعين

32 - جريان ساختگی در روز بيستم ماه صفر بعداز جریان کربلا ؟ در این روز اسراء ، اهل بيت پيغمبر اكرم صلی الله‏ عليه وآله وسلم ، اهل بيت امام حسين عليه السلام از شام به كربلا می‏آيند.

33 – علامات جامعه مرده ؟ الف -  دروغ را می‏پذيرد اما راست را هرگز حاضر نيست بپذيرد ! ب- عدم تحرک و پویایی و حرکت ج – کارشکنی و سنگ اندازی در کارها

34 - جابربن عبدالله انصاری در وقت وفات رسول اكرم صلی‏ الله عليه وآله وسلم تقريبا چندساله بود ؟      بيست و دو سه ساله

35 - جابربن عبدالله انصاری در سنه‏ 61 هجری چند ساله بود ؟        حدوداًهفتاد و چند ساله و در حدود 12 سال از اباعبدالله بزرگتر است در آخر عمر كور شده بود .

36 - جابربن عبدالله انصاری در زیارت امام حسین چه کرد ؟    با يك مرد محدث بزرگواری به نام عطيه عوفی آمد و قبل‏ از آنكه به سراغ تربت حسين عليه‏السلام برود ، رفت سراغ فرات ، غسل‏ زيارت كرد و از سعد كه گياهی خوشبو بوده و آن را خشك می‏كردند و بعدمی‏سائيدند و پودر می‏كردند و از آن به عنوان يك عطر و بوی خوش استفاده‏ می‏كردند ، خودش را خوشبو كرد عطيه می‏گويد وقتی كه جابر از فرات بيرون‏ آمد گامها را آهسته برمی‏داشت و ذكر می گفت تا به نزديكی قبر مقدس حسين بن علی عليه السلام رسيد وقتی كه‏ رسيد دوبار يا سه بار فرياد كشيد : حبيبی يا حسين ! دوستم ، حسين جان ! بعد گفت حبيب لايجيب حبيبه ؟ دوستی جواب دوستش را چرا نمی‏دهد ؟ من‏ جابر ، دوست تو هستم ، رفيق ديرين توام ، پير غلام تو هستم ، چرا جواب‏ مرا نمی‏دهی ؟ بعد گفت عزيزم ، حسينم حق داری جواب دوستت را ندهی ، جواب پير غلامت را ندهی ، من می‏دانم با رگهای گردن تو چه كردند ، من‏ می‏دانم سر مقدس تو از بدن مقدست جداست ، گفت و گفت تا افتاد و بيهوش شد وقتی كه به هوش آمد سرش را برگرداند به اين طرف و آن طرف و مثل كسی كه با چشم باطن می‏بيند گفت : السلام عليكم ايتها الارواح التی‏ حلت بفناء الحسين سلام من بر شما مردانی كه روح خودتان را فدای حسين‏ كرديد .

37 – وقتی جابر گفت : من شهادت‏ می‏دهم كه ما هم با شما(امام حسین(ع)) در اين كار شريك هستيم در برابر تعجب عطیه  چه گفت ؟ اصلی در اسلام هست كه من از پيغمبر صلی الله عليه وآله وسلم شنيدم فرمود هر كسی كه واقعا از ته دل دوست‏ داشته باشد ، روحش هم آهنگ باشد ، در اين عمل شريك است .

38 –جوهر حیاتی یک مكتب  چیست ؟                           طرز تفكری كه مردم آن مکتب دارند.

39 - ما مسلمانان اگر بخواهيم طرز تفكر خودمان را تصحيح كنيم چه کنیم ؟   باید به سوابق و تاریخ و ريشه های آسيب ديدگی طرز تفكر اسلامی مراجعه کنیم.(از قرن دوم اسلام)

40 -از جمله آسيبهای قرون اوليه اسلامی  چیست ؟ خوار شمردن تأثير عمل در سعادت‏ انسان است(رجوع از طرز تفكر واقع بينانه به خيالبافانه انسان به قرآن،سنت وروایات )

41 -  تكيه گاه تعليم و تربيت اسلامی چیست ؟                    عمل 

42 – از نظر اسلام  سرنوشت انسان را چه تشكيل می‏دهد ؟         عمل

43 -  ناموس خلقت چیست ؟                   قرآن‏

44 – تعبیر این آیات در مورد چیست ؟   « و ان ليس لللانسان الا ما سعی »( نجم 39)برای بشر جز آنچه كه كوشش كرده است نيست « فمن يعمل مثقال ذرش خيرا يره و من يعمل مثقال ذرش شرا يره»( زلزال ) يعنی سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست

45 - چرا در صدر اسلام مسلمين آنقدر جنبش و جوشش داشتند؟    از اصول افكارشان همين بود سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست.

46 - عمل يك مسلمان علاوه برعمل جوارح ،به چه چیزهایی بستگی دارد؟           نيت و ایمان  صحيح

47 – ریشه فکر خوار شمردن تأثير عمل در سعادت‏ انسان را چه کسانی در اسلام ترویج کردند؟     امويها

48 - چرا فكر تحقير عمل پيدا شد ؟ امویها  حكومت ،قدرت و ثروت در اختيارشان بود و با تبليغات وسيع بوسیله مزدورهائی ازعالم نماها که بگويند اساس ، ايمان است ، و ايمان‏ كه درست شد عمل هر چه بود ، بود .

49 – مرجئه که بودند؟  علم كلام نشان می‏دهد كه فرقه ای در قرن دوم اسلامی پيدا شد كه مرجئه می‏گفتند یكی از اصول‏ عقايدشان تحقير عمل بود و خلفای اموی هم از اينها حمايت می‏كردند .

50-ايمان از نظر ائمه (ع) چيست ؟ « الايمان ، معرفة بالجنان و اقرار باللسان و عمل بالاركان ». ايمان با سه چيز محقق می‏شود : اعتقاد قلبی ، اقرار به زبان ، و عمل با اعضا و جوارح

51 - اساساً فلسفه شهادت حسين بن علی عليه السلام چه بود؟          اسلام را در مرحله عمل زنده كند . « اشهد انك قد اقمت الصلوش و آتيت الزكاش و امرت بالمعروف و نهيت‏ عن المنكر و جاهدت فی الله حق جهاده »  يعنی تو كشته شدی كه اسلام‏ را در عمل زنده كنی .

52 – کتابهای ابوالفرج اصفهانی   چیست ؟       آغانی يعنی اغنيه‏ ها - مقاتل الطالبين(مورد تاییداست)  

53 – در مباحثه مرد شيعی و مرجئه ای (سعادت انسان در عمل) ، منظورمرد موسسیقیدان که گفت : اعلای شيعی و اسفلی مرجی‏ء از سر تا كمرم‏ شيعه و از كمر به پائين مرجی‏ء هستم " چیست ؟  فكرم شيعی است اما در عمل مرجی‏ء هستم .     

54 -  تعبیر علی (ع)  که بهشت را به " بها "  می‏دهند  چیست ؟          " ثمن " ، ثمن اعمال شما

55 -  کدام قوم از نظر قرآن تفکر داشتند خدا به كار بد آنها كار ندارد ولی اگر كار خوب بكنم چند برابر جزای خوب می‏دهد؟ چرا؟  يهوديها - بود ، خود را نژاد ممتاز می دانستند.

56 – آیه قرآن‏ در مورد تفکر یهود در مورد جهنم رفتن ؟              قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودش(بقره80 )  فرضا اگر به جهنم برويم ، بعد از چند روزی خلاص می‏شويم ، بهشت مال ماست

57– آیات ذیل مربوط به چیست ؟ « ليس بأمانيكم و لا امانی اهل الكتاب من يعمل سوء يجز به »(نساء123) نه مطلب آنطوری است كه شما مسلمان ها آرزو كرديد ( مخاطبش مسلمانهاست ) و آرزويش را در دلتان پرورانديد ، و نه آنطوراست كه اهل كتاب خيال كردند و آرزويش را در دلشان پروراندند خدا با هيچكس خويش و قومی ندارد ، « من يعمل سوء يجز به »( نساء123 ) هر كسی كار بد بكند خداوند به او كيفر خواهد داد.  دم امتیاز برای مسلمانی ،مسیحی و یهودی در مدینه (عملشان را درست کنند.)

58 - حضرت رضا عليه السلام به برادرشان زيدبن موسی بن جعفر(زيدالنار) چه فرمودند ؟ آيا ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم با خدا قوم و خويشی داريم ؟ بعد فرمود : ای زيد اگر اين جور باشد كه تو می‏گوئی ، كه ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم اگر لغزشی هم بكنيم خدا ما را می‏بخشد ، ما تضمين شده و تأمين شده‏ هستيم ، اگر اين مهملاتی كه می‏بافی درست باشد ، تو از پدرت موسی بن جعفر افضل هستی برای اينكه تو هم تضمين شده ای ، تو هم می‏روی بهشت ، پدرت‏ موسی بن جعفر هم می‏رود بهشت ، اما پدرت يك عمر در دنيا عمل و كوشش‏ كرد و اجتهاد و عبادت نمود و تو يك عمر به بطالت گذراندی . آنجور كه تو می‏گوئی لازمه اش اين است كه تو و پدرت موسی بن جعفر عليه‏ السلام هر دو در نزد خدا مقرب باشيد ، پس تو از پدرت خيلی افضل هستی‏ چون او يك عمر عبادت كرد و تو بی‏عبادت به آنجا می‏رسی كه پدرت رسيده‏ است .

59 – نام راوی که در محضر امام رضا(ع) چه بود ؟          " وشاء " از روات و اهل كوفه بود.

60 – در این آیه چه کسی به خدا خطاب می کند ؟ « رب ان ابنی من اهلی‏ و ان وعدك الحق »( (هود 45)         نوح عليه السلام

61 - آیه " انه ليس من اهلك ، انه عمل غير صالح " خطاب به کیست ؟ اين جزو خاندان تو نيست(خطاب به نوح ع )         خدايا اين پسرم جزء خاندان من است ، او را ببخش .

62 – بعضی در كوفه آيات فوق را چگونه معنی می کردند؟  نوح عليه السلام گفت خدايا اين پسر من است ، او را بر من ببخش ، بعد آيه را به گونه ای مسخ كردند كه معنايش اين می‏شود كه خدا گفت : ای نوح‏ ! تو اشتباه می‏كنی ، اين پسر تو نيست ، اگر از نسل تو می‏بود ، به خاطر تو او را می‏بخشيدم (اهانت به مقام يك پيغمبر است )

63– طبق حدیث حضرت صادق عليه السلام: « اذا عرفت فاعمل ما شئت » ( 1 ) يعنی هر وقت معرفت به امامت درست‏ شد هر اندازه و هر چه می‏خواهی عمل كن    ) منظور چیست ؟ وقتی امام را شناختيد و معرفت به امام پيدا كرديد ، آنگاه هر چه دلتان می‏خواهد عمل‏ صالح انجام دهيد ، برای اينكه امام را شناخته ای و می‏فهمی چه جور عمل‏ صالح انجام دهی (ولايت و مسئله‏ عمل)

64 - مسئله بست در اسلام چگونه است ؟              جزء موهومات و مطرود است.

65 – دو چیزی که در نهج البلاغه تکرار شده است ؟         " تقوی " و " عمل "

66 –پیامبر در قبال این آیه چه کرد ؟                     « و انذر عشيرتك الاقربين »( شعراء214)  ) بنی‏هاشم را جمع كرد و فرمود :  بنی‏هاشم ! بنی‏عبدالمطلب ! نبينم كه در روز قيامت مردم ديگر بيايند درمحضر عدل پروردگار با توشه عمل صالح ولی شما بيائيد و اتكالتان به من‏ باشد و بگوئيد پيغمبر از ما است كه اين به حالتان فايده نخواهد بخشيد)

67 - پيغمبر اكرم ( ص) به حضرت فاطمه در مورد عمل چه  می‏گويد؟  « بضعة منی » ، او پاره جگر من است و می‏گويد : « يا فاطمة اعملی بنفسك »، دختركم خودت برای خودت عمل كن « انی لا اغنی‏ عنك شيئا » من به درد تو نمی‏خورم ، از انتسابت با من كاری ساخته نيست‏ .

68 – پیغام امام باقر(ع) برای شیعیان چیست ؟ « ابلغ‏ شيعتنا يا : ابلغوا شيعتنا »: از طرف ما به شيعيان ما ابلاغ‏ كنيد كه شيعه ما نيست مگر كسی كه اهل ورع و پارسائی و تقوی و اهل اجتهاد باشد ( اجتهاد در اينجا يعنی كوشش ) ، اهل كوشش و فعاليت و عمل باشد )

69 – نصیحت امام علی به مرد چه بود ؟ « لا تكن ممن يرجوا الاخرش بغير عمل ، و يرجی التوبة بطول الامل ، يقول فی‏ الدنيا بقول الزاهدين ، و يعمل فيها بعمل الراغبين : " از كسانی مباش كه اميد به آخرت‏ می‏بندند ولی بدون عمل " ( اين ، اميد و رجاء كاذب است.)

70 – تقسیم بندی قرآن در مورد مردم چیست ؟   « لينذر من كان حيا » (یس 70)  مردم را به دو دسته تقسيم می‏كند : مردم‏ زنده و مردم مرده ( تفكر زنده و تفكر مرده)

71 -  تعبیر قرآن از مردگی و زندگی چيست ؟ نورفطرت يا هسته حيات انسانی خاموش باشد (مردگی)   قرآن در زمين روحشان بذر می‏افشاند (زندگی)

  72 – آیاتی که قرآن را عامل زندگی می داند؟  « او من كان‏ميتا فأحييناه »(انعام122) آيا آن كسی كه مرده ای بود ولی ما او را به‏ وسيله قرآن زنده كرديم « و جعلنا له نورا يمشی به فی الناس »( انعام122) وبرای او نوری قرار داديم كه به موجب آن نور در ميان مردم راه می‏رود .  آيا چنين‏ كسی « كمن مثله فی الظلمات ليس بخارج منها »( انعام122 ) ؟

  73 – منظور این آیه چیست ؟  « يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم »(انفال24)      الف - تقسیم بندی مردم به دسته زندگان و دسته مردگان      

ب-  قرآن عامل حيات و پيغمبر را محيی يعنی‏ حياتبخش و زنده كننده معرفی كرده است .

74 - زندگی يعنی چه ؟                           بينائی و توانائی

75 - چرا به خداوند كلمه " حی " را اطلاق می‏كنيم؟                  « الله لا اله الاهو الحی القيوم »( بقره255 ) و يا : « هو الحی الذی لا يموت ». چون دانا و توانای مطلق است و آثار حيات بر وجود مقدس او بار می‏شود رأفت است‏ ، رحمت است ، رحيم و رحمن است.

76 – آیا زندگی همان شرایط زندگی است ؟               نه ، زندگی ، بينائی به معنی دانائی و توانائی است.

77 - اسلام در مسئله عمل  چه كوشش و سعی بليغی دارد؟       درتعليمات خود سرنوشت انسان را وابسته به عمل  یاد دهد.

  78 -  اعتماد بنفسی كه اسلام در انسان بيدار می‏كند چیست ؟         اميد انسان را از هر چه غير عمل خودش‏ است ، از بين می‏برد و به هر چه انسان بخواهد اميد ببندد از راه عمل خودش بايد اميد ببندد.

79 -     چگونه می توانید با پيغمبر اسلام و ائمه و...مرتبط باشيد ؟                   از راه عمل‏

  80 – این حدیث از کیست ؟ لا يستعن احدكم من غيره و لو بقضمة من سواك »، يعنی : هرگز از ديگران دركارها كمك نجوئيد ولو برای يك امر كوچكی باشد ، ولو برای اينكه يك‏ مسواك از ديگران بخواهيد . پیامبر (ص) در باره عمل

 81 -  يكی از اصول تعليمات اسلامی كه تفكراسلامی را زنده می‏كند ؟              عمل و اتكاء به عمل است.

  82 -  اخلاقيات و اصول تربيتی اسلامی چگونه تيغ دو دم است ؟                 مسائل اگر خوب و صحيح آموزش داده شود اثر بسيار عالی دارد ، ولی اگر يك ذره از مسير خودش منحرف شود ، صددرصد اثرش معكوس‏ است .

83- توكل چگونه مفهومی دارد ؟ مفهومی زنده كننده و حماسی - قرآن می‏خواهد بشر را وادار به عمل كند و ترسها و بيم ها را از انسان بگيرد.

84 - توكل مسخ شده و وارونه  چگونه است ؟ وقتی می‏خواهيم وظيفه را ازخودمان دور كنيم و آن را پشت سر بيندازيم آن وقت به توكل می‏چسبيم .

  85 - زهد  منفی چیست ؟                 زاهد به كم قناعت می‏كند .

86 – یکی از شرايط زاهد چیست ؟           در زندگی شخصی و فردی خودش طوری باشد كه به كم بتواند قناعت كند.

87 - هر كس كه به كم قناعت كرد او زاهد است ؟        خیر

88 - این آیه سخن چه کسی است ؟ و نتیجه گیری آن ؟  « اجعلنی علی خزائن الارض انی حفيظ عليم » (یوسف55) حضرت یوسف به عزيز مصر يوسف آن پست و مقام و هرچه را كه می‏خواست ، برای هدفهای معنوی و الهی می‏خواست ، و  اين ديگر دنيا نيست ، عين آخرت است .

89 -مسئله ولايت از قبل جائر از نظر علمای اسلام ؟                       حرام است ، يعنی اگر حكومت‏ ظالمی باشد و كسی بخواهد از ناحيه اين حكومت ظالم پست بگيرد عمل حرامی‏ مرتكب شده.

90 – در چه صورت مسئله ولايت از قبل جائر مستحب یا واجب است؟              هدفش از گرفتن اين پست خدمت باشد ، نجات دادن‏ مظلومان باشد ، نه تنها گناه نيست ، به فتوای بعضی از علماء ، مستحب ، و به فتوای بعضی ديگر واجب است .

91 - زهد ،چگونه  قدرتی است ؟                قدرت  روحی است نه ضعف اقتصادی

92 - اسلام طرفدار کدام  دو قدرت است؟          قدرت روحی و قدرت اقتصادی

‏ 93 – اسلام طرفدار قدرت روحی است یعنی چه ؟                   از ناحيه اخلاقی شما بايد اين قدر قوی و نيرومند باشيد كه به دنيا و مافيهايش اعتنا نداشته باشيد ، بنده و اسير دنيا نباشيد .

  94 – در بیان  اميرالمؤمنين : « الزهد كله بين كلمتين من القرآن » زهد یعنی چه ؟ زهد را از جنبه قوت روحی تفسير می‏كند ، می‏فرمايد : خدا در قرآن بيان كرده « لكيلا تاسوا علی ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتيكم (حدید23 ) وقتی از ناحيه روحی به اين مقام رسيديد كه اگر تمام دنيا بشما رو بياورد شادی زده و اسير نمی‏شويد و اگر تمام دنيا را از شما بگيرند روحتان‏ شكست نمی‏خورد (در زهد واقعی)

  95 -  اسلام طرفدار دو قوت است ، آن دو قوت چگونه باید باشند ؟  اين دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنياست  الف -  از ناحيه روحی اينقدر ما بايد قوی و نيرومند باشيم كه مال و ثروت دنيا نتواند ما را بنده خودش قرار بدهد ،           ب -  از نظر اقتصادی جمع آوری مال و ثروت را از طريق مشروع‏ و استفاده از اين قدرت مادی و اقتصادی. 96  - این سخن علی (ع) چه نوع زهدی است ؟   « او ابيت مبطانا و حولی بطون قرثی ، و اكباد حری ، او اكون كما قال القائل : » آيا من با شكم سير بخوابم ؟ در حالی كه از اطراف من شكم گرسنه هست ؟ آيا من با شكم سير بخوابم ؟ زهد از نوع همدردی

97 – حضرت علی (ع) به چه کسی در نامه خود نوشتند:  " نمی‏توانم با شكم سير بخوابم"      عثمان بن حنيف انصاری كه از جانب آن بزرگوار حاكم بصره بود نوشته است .

  98 -  این حدیث از کیست و مضمون آن چیست ؟            حضرت علی (ع) -      نه تنها همسايه ديوار به ديوار را می‏گفت ، بلكه می‏گفت : « و لعل بالحجاز او اليمامة من لا طمع له فی القرص » ( 1 ) . شايد در حجاز گرسنه‏ ای باشد كه اين قرص نان گيرش نيايد ، شايد در يمامه زهد از نوع همدردی

 99 – طبق آیه قرآن سفارش خدا به رسول اكرم صلی الله عليه وآله و سلم  درباره ایثار و گذشت و زهد و انسانیت  چیست ؟ " ميانه روی را از دست نده " . « و لا تجعل يدك مغلولة الی‏ عنقك و لا تبسطها كل البسط فتقعد ملوما محسورا  »(اسرا29)

  100 -  معنی لغوی کلمه زهد چیست ؟           " بی ميلی " ، " بی رغبتی "

 101 - اگرعرب كلمه زهد را در مورد بالخصوصی بكار ببرد معنی آن  چیست ؟ فلان‏ شخص به فلان شی‏ء رغبتی ندارد زهد فيه .

  102 - آيا زهد يعنی بی‏رغبتی طبيعی ؟        خیر

103 -  منظور از زاهد کیست ؟                       كسی كه به حسب طبيعت و غريزه ، به لذت مادی‏ رغبت دارد ولی از چيزی كه به آن ميل و رغبت دارد بخاطر هدفی صرف نظر می‏كند .

  104 -  زهد به حسب عرف  یعنی چه ؟               بی‏اعتنائی به امور مورد رغبت طبيعی

  105 – تفکرات غلط در باره فلسفه زهد ؟  كار دين از كارهائی از قبيل تجارت و زراعت و صنعت جداست و هركدام از آن به دنيائی جداگانه تعلق دارد كار دين عبادت است و كار دنيا كسب و تجارت و زراعت و صنعت و مديريت . روآوردن از كار دنيا به كار آخرت

 106 -  یک برداشت غلط از زهد ( زهد ی  که  در اسلام وجود ندارد) نام ببرید. اولاً اعتقادبه اینکه كار دنيا و كار آخرت از يكديگر جداست‏ . بعضی كارها مربوط به دنياست مانند كسب و تجارت و زراعت و صنعت و دنبال روزی و تحصيل مال رفتن دوماً انجام کارهایی که به زندگی دنيا بستگی ندارد و مربوط نيست ، يعنی تأثير مثبت و مفيدی در زندگی دنيا ندارد اگر تأثير مضر نداشته باشد ، اسم آنها عبادت است ، عبادت يعنی مثلا دعا خواندن ، روزه گرفتن ، رياضت كشيدن در نتیجه زهد يعنی رها كردن زندگیدنيا برای اينكه انسان برای كارهای آخرت فراغت پيدا كند .

107 – در تعریف بالا ، زهد از کدام ادیان است ؟     مفهوم مسيحی=  ترك الدنيا للتخلی للعبادش ، يعنی‏ كار دنيا را رها كرد برای اينكه برای عبادت فراغت پيدا كند.(رهبانیت)

108 – کدام کتاب زهد مسیحی را تعریف کرده ؟         كتاب المنجد در لغت عربی و به سبك ديكسيونرهای فرنگی است‏.

109 -  المنجد از کیست ؟       كتاب لغت است به زبان عربی كه به وسيله يكی از پدران‏ روحانی مسيحی لبنان كه از آباء يسوعی و عرب است ، نوشته شده است .

110 – رهبانیت از نظر پیامبر (ص) ؟     « لا رهبانية فی الاسلام »  رهبانيت و سياحت امت من جهاد است

111 – یک نمونه کلمه زهد در قرآن ؟          « و كانوا فيه من الزاهدين »( یوسف20  )

112 - برداشت غلط ديگر از زهد چیست ؟ همه كارهای دنيا را چون وظيفه است بايد انجام بدهيم ، ولی حساب لذت دنيا از حساب لذت آخرت جداست‏ ، ما يا بايد در دنيا لذت ببريم و از لذت آخرت محروم باشيم يا لذت‏ آخرت را به دست آوريم و خودمان را از لذت دنيا محروم كنيم. (کار دنیا وظیفه است ولی كوشش می‏كنيم در اين دنيا لذت نبريم برای اينكه هر چه در اين دنيا لذت ببريم از لذت آخرت‏ ما كاسته می‏شود . )

113 -  آیا سخن ابوعلی سينا در نمط نهم " اشارات " می‏گويد : المعرض عن متاع الدنيا و طيباتها يسمی باسم‏ الزاهد يعنی به كسی كه از لذت دنيا اعراض می‏كند برای اينكه به لذت‏ آخرت برسد ، اصطلاحا زاهد می‏گويند درست است ؟                         خیر

114 - آيا اصل معاوضه لذتها صحيح است ؟ آيا اسلام برای لذتها دو قلمرو قائل است ؟            خیر

115 -  علی عليه السلام در نهج البلاغه در مورد متقین در استفاده نعمت دنیا و آخرت چه فرمودند؟  « ان المتقين ذهبوا بعاجل‏ الدنيا و آجل الاخرش ، سكنوا الدنيا بأفضل ماسكنت ، و اكلوها بأفضل ما اكلت » متقين و پرهيزكارانی در دنيا هستند كه هم نعمت دنيا را برده‏اند و هم نعمت آخرت را در دنيا در بهترين مسكنها نشسته‏اند و بهترين‏ غذاها را خورده‏اند و در عين حال به نعمت عقبی هم رسيده‏اند .

116 - قرآن   در مورد لذت حرام چه می‏گويد ؟           « يحل لهم‏ الطيبات و يحرم عليهم الخبائث »(اعراف157) خوشی‏ای كه برای بدن ، برای روح و جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه كه پليد می‏باشد ، حرام‏ است « قل من حرم زينة الله التی اخرج لعباده و الطيبات من الرزق (اعراف32) ) . بگو چه كسی حرام كرده است زيورهای خدا را كه برای بشر آورده است ؟ چه كسی رزقهای پاكيزه را حرام كرده است ؟ « كلوا من طيبات ما رزقناكم »( طه81) از روزيهای پاك و پاكيزه ای كه ما داده ايم بخورید.

117 - مفهوم واقعی زهد  ومواردی که برای هدفها و منظورهائی توصيه شده است كه انسان زهدبورزد ؟     توصيه شده كه انسان لذت پرست نباشد ، خودش را در لذتهای دنيا غرق نكند، حتی اگر خودش را در لذتهای حلال هم غرق بكند ، كار حرامی نكرده است ، ولی اگر نكند يك كار اخلاقی بزرگ انجام داده است .

118 – اسلام با چه کاری ولو از راه حلال موافق نیست ؟             لذت پرستی

119 - ، لذتی را كه انسان برای خودش حلال و جايز است به ديگری می‏دهد ، نامش چیست ؟ ايثار می‏كند ، جود و بخشش می‏كند .

  120 -  زهد عالی و صحیح چیست ؟   برای اينكه بتواند ديگران را در آسايش وارد كند لذت نمی‏برد برای اينكه به ديگران لذت برساند اين ، ايثار است ، و آن زهدی است كه علی بن ابيطالب دارد . نمی‏خورد ولی دور نمی‏ريزد زحمت‏ می‏كشد ، به دست می‏آورد ، ولی نمی‏خورد برای اينكه بخوراند ، نمی‏پوشد برای‏ اينكه ديگران را بپوشاند : « و يطعمون الطعام علی حبه مسكينا و يتيما و اسيرا ، انما تطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاء و لا شكورا » (اسلام این گونه اعراض را كه هدف انسانی دارد ، هدف معقول دارد می‏پذيرد

121 - قرآن درباره عده ای از اصحاب پيغمبر ، انصار و مؤمنينی كه در مدينه بودند در باره ایثارشان چه می‏فرمايد؟  « و يؤثرون علی انفسهم و لو كان بهم خصاصه »( حشر 9 ) . ولو اينكه خودشان در سختی به سر می‏برند ، در مشقت به سر می‏برند ، ولی برادران مسلمان خودشان‏ را بر خودشان مقدم می‏دارند.

   122 -  فلسفه و اهداف زهد اسلامی ؟     (مهم )            ایثار – همدردی - بخاطر آزادی و آزادگی

123 – چرا بعضی از متفکرین خودکشی را وضع می کنند؟    می‏گويند چون‏ زندگی شر است و انسان هم شر است يك كار خير بيشتر در جهان نيست و آن‏ پايان دادن به شر زندگی است .

  124 -  حضرت علی عليه السلام  وظيفه پيشوايان‏ امت را چه می‏داند؟    با ديگران حداقل همدردی و كمك روحی كنند.

  125 -  حديث حضرت علی ( ع ) در فلسفه زهد  چیست ؟ « ان الله جعلنی اماما لخلقه ، ففرض‏ علی التقدير فی نفسی مطعمی و مشربی و ملبسی كضعفاء الناس ، كی يقتدی‏ الفقير بفقری و لا يطغی الغنی غناه » . خدا مرا پيشوا قرار داده‏ است و من وظيفه خاصی دارم كه در خوراك و پوشاك و در زندگيم مانند ضعيف ترين افراد امت باشم ، تا فقير به اين وسيله تسكين خاطری پيدا كند و غنی هم كه مرا می‏بيند كه در رأس اجتماع هستم غنايش او را طاغی و ياغی‏ نكند .  

126 - علی عليه السلام در جواب عاص بن زیاد که گفت لباس من که از لباس شما درشت نیست ....چه فرمودند؟ « ان الله تعالی فرض علی ائمة الحق ان يقدروا انفسهم بضعفة الناس كيلا يتبيغ بالفقير فقره » ( 5 ) وظيفه پيشوايان و امامان و زمامداران امت‏ وظيفه ديگری است خداوند بر زمامداران حق واجب كرده است كه زندگی‏ خودشان را در سطح پائين ترين افراد قرار بدهند ، چون چشم توده مردم به‏ آنهاست ، برای اينكه با آنها همدردی كرده باشند ، برای اينكه تسكينی‏ برای آنها به وجود آورند و يك كمك روحی به آنها كرده باشند.

  127 - قرآن كريم در سوره مباركه ( هل اتی )با زبان بسيار رسايی  چه کسی ستايش كرده است .  ؟ و چرا؟  علی عليه السلام و خاندان پاكش‏ -   غذای خودشان را يك شب به يك فقير ، يك شب به يك يتيم و شب ديگر به‏ يك اسير ايثار كردند ، آنچنان عظمت و اهميت داشت كه سوره ای در اين باره نازل شد : « و يطعمون الطعام علی حبه مسكينا و يتيما و اسيرا ، انما نطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزآء و لا شكورا »( دهر ) .

  128 – آیه ذیل مربوط به چیست ؟ « و يؤثرون علی انفسهم و لو كان‏ بهم خصاصة »(حشر 9) از خود می‏كند و به ديگری می‏دهد و رضای خدا را در تراحم و تعاطف و خدمت به خلق تشخيص می‏دهد .

  129 - زهد به خاطر آزادی و آزادگی  یعنی چه ؟               آزادی از بعضی قیود و عادات و دلبستگی ها

  130 – نتیجه عادت و دلبستگی چیست ؟         عادت ، دلبستگی می‏آورد و دلبستگی ، اسارت

131 - فلسفه سبكبالی و سادگی در زندگی رهبران چیست ؟ زندگی پرتجمل با رهبری كه لازمه آن سبكباری و سبكبالی و جنبش زياد و آزادی و آزادگی است ، نمی‏سازد .

132 - در شرح حال رسول اكرم صلی الله عليه وآله وسلم  « كان‏ رسول الله خفيف المؤونة  »(خفیف الموونه ) یعنی چه ؟    اولين چيزی كه در سيره پيغمبر اكرم‏ صلی‏الله عليه وآله وسلم به چشم می‏خورد اين است كه مردی بود سبك خرج لباس و خوراكش و همچنين در نشست‏ و برخاست و مسافرت بسيار ساده بود .

133 - فلسفه زهد گاندی چه بود ؟ به ملت هند دستور می‏دهد كه اگر می‏خواهيد از چنگال استعمار رهائی پيدا كنيد بايد زاهد باشيد ، يعنی يك زندگی ساده پيشه كن تا بتوانی آزاد شوی بعد كه آزاد شدی‏ ، اگر می‏خواهی زندگيت را پر تجمل بكنی ، بكن .

134 - زهد و مقتضيات زمان یعنی چه ؟ در يك زمان برای انسان وظيفه است كه زاهدانه زندگی كند و در يك زمان‏ ديگر نه ، مثال :زندگی پيغمبر اكرم (ص ) وحضرت امير عليه السلام با زندگی ائمه بعدمثلا امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام اندكی تفاوت دارد. 

منبع : jamal9191.blogfa.com


:: امتياز: نتيجه : 4 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 24

:: بازديد : 1222
:: ارسال شده در: همه چی , دوره ضمن خدمت فرهنگیان ,
:: مطالب مرتبط: نامه عاشقانه خداوند به تمام بندگان , جمله حکیمانه و پندآموز , جمله زیبا و کوتاه انگلیسی همراه با معنی , جمله زیبا و کوتاه انگلیسی همراه با معنی , جمله زیبا , یک جمله زیبا , یک جمله زیبا , انسانیت... , فقط برای خنده :))) , به قول ... ,
:: برچسب‌ها: دوره ضمن خدمت , ضمن خدمت فرهنگیان , احیای تفکر اسلامی , کد دوره 92503082 ,
نويسنده : rounia
تاريخ : [شنبه 1392/04/08 ] [ 13:46 ب.ظ]
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرين مطالب ارسالي
? چند اصطلاح جالب و پرکاربرد انگلیسی تاريخ : چهارشنبه 10 شهریور 1395
? زمان ها در انگلیسی تاريخ : چهارشنبه 23 تیر 1395
? آزمون نمونه دولتی تاريخ : چهارشنبه 23 تیر 1395
? جشنواره راهبردهای یاددهی -یادگیری تاريخ : سه شنبه 08 تیر 1395
? اصطلاح تصویری تاريخ : سه شنبه 08 تیر 1395
? کانال تلگرام ما تاريخ : شنبه 15 خرداد 1395
? نمونه سوال خرداد هشتم تاريخ : جمعه 17 اردیبهشت 1395
? نمونه سوال خرداد هفتم تاريخ : جمعه 17 اردیبهشت 1395
? شروع کلاسهای تیزهوشان و نمونه دولتی تاريخ : دوشنبه 20 مهر 1394
? نمونه سوال خردادی دوم دبیرستان تاريخ : یکشنبه 10 خرداد 1394
user
progress عضو شويد


progress فراموشي رمز عبور؟

progress عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
easymoblog آمار مطالب
» کل مطالب : 279
» کل نظرات : 152
stat آمار کاربران
» افراد آنلاين : 15
» تعداد اعضا : 129

onlineuser کاربران آنلاين

servertime آمار بازديد
» بازديد امروز : 989
» بارديد ديروز : 1,671
» ورودي گوگل امروز : 1
» ورودي گوگل ديروز : 5
» بازديد هفته : 10,572
» بازديد ماه : 10,572
» بازديد سال : 209,726
» بازديد کلي : 1,231,884
RSS

Powered By
ROUNIA
Translate : ROUNIA




در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما